Hokejové značky a vybavení - co vám v reklamě neřeknou

Zdravím, jmenuju se Tomáš a už 17 let provozuju specializovaný hokejový obchod "Hokejové centrum" s pobočkami v Praze a Brně. Za ty roky prošlo mýma rukama hokejové vybavení v hodnotě stovek milionů korun a mluvil jsem s tisíci zákazníky - od začátečníků přes amatérské ligy až po profesionály. Díky tomu mám unikátní perspektivu na to, co z marketingu značek je skutečná přidaná hodnota a co je jen prázdná reklama.

Navíc jsem v přímém kontaktu s distributory a výrobci, takže často vím, co se chystá uvést na trh měsíce dopředu, a znám i zákulisní informace, které se k běžným zákazníkům nedostanou. Pojďme se tedy podívat na realitu hokejového vybavení z pohledu někoho, kdo v tomto oboru denně žije.

Dominance dvou gigantů - Bauer a CCM

Bauer a CCM ovládají zhruba 80% trhu s hokejovým vybavením - to je holý fakt, který vidím na prodejích každý den. Tyto značky mají nejširší produktovou řadu, největší marketingové rozpočty a smlouvy s nejvíce NHL hráči. Pojďme si je rozebrat z pohledu obchodníka, který vidí, co lidé skutečně kupují a s čím se vrací na reklamace.

Bauer:

1. Prodejnost: Bauer je u nás dlouhodobě nejprodávanější značka v kategorii bruslí. Jejich tři modelové řady (Vapor, Supreme, Nexus) pokrývají prakticky všechny typy nohou.

2. Kvalita vs. cena: Prémiové modely jsou vynikající, ale často zbytečně předražené pro běžné hráče. Ze zkušenosti vím, že Bauer Vapor x3.7 nebo x3.5 mají často mnohem lepší poměr cena/výkon než top modely Ultra Sonic.

3. Reklamace: Nejčastěji řešíme problémy s rychlým opotřebením u levnějších modelů bruslí a praskání čepelí hokejek.

"Jednou mi přišla dodávka bruslí Bauer a hned jsem věděl, že něco není v pořádku. Brusle jedné velikosti se lišily v tuhosti boty až o 20%. Zavolal jsem distributorovi a ukázalo se, že šlo o mix z různých výrobních šarží. Od té doby každou dodávku pečlivě kontroluju. Pro zákazníka je to neviditelný rozdíl, dokud si je opravdu nevyzkouší."

CCM:

1. Prodejnost: V hokejkách nám CCM často překonává Bauer, zejména díky řadám Ribcor a Jetspeed. V bruslích jsou silní hlavně u brankářských modelů.

2. Kvalita vs. cena: Z mé zkušenosti mají CCM konzistentnější kvalitu napříč cenovými kategoriemi. Jejich střední modely jsou často srovnatelné s dražšími modely konkurence.

3. Reklamace: Méně reklamací než u Bauer, ale když už se vyskytnou, typicky se týkají uvolnění nýtů u bruslí nebo praskání poutek u rukavic.

"Distributor CCM nám jednou omylem poslal hokejky se stejným flexem, ale z různých výrobních závodů - část z Číny, část z Mexika. Nebylo to označené, ale zkušený prodavač pozná rozdíl. Ty z mexického závodu byly konzistentně kvalitnější. Od té doby vím, že i stejný model a stejný flex může mít jiné vlastnosti podle toho, kde byl vyroben."

Vycházející hvězdy - Warrior a True

V posledních letech zaznamenávám zajímavý trend - značky Warrior a True výrazně posilují své pozice na úkor tradičních gigantů. Jejich podíl na trhu sice stále není srovnatelný s Bauer nebo CCM, ale růst je nepřehlédnutelný.

Warrior:

1. Prodejnost: Nejrychleji rostoucí značka v našem obchodě za posledních 5 let. Začínali s hokejkami a rukavicemi, dnes prodáváme kompletní sortiment včetně bruslí.

2. Kvalita vs. cena: Warrior často nabízí srovnatelné technologie jako Bauer/CCM, ale o 15-20% levněji. Jejich rukavice řady Alpha jsou podle mě momentálně nejlepší na trhu.

3. Inovace v marketingu: Jako první zavedli 90denní záruku na hokejky, což jim výrazně pomohlo získat důvěru zákazníků.

"Když Warrior vstoupil s bruslemi na český trh, byli jsme skeptičtí. První generace měla problémy s prasklými nýty a odlepením podešve. Ale musím uznat, že jejich vývojový tým zapracoval na zpětné vazbě a současné modely Alpha jsou velmi kvalitní. Navíc jejich přístup k reklamacím je jeden z nejlepších v branži."

True:

1. Prodejnost: Začínali jako specialisté na hokejky a v tomto segmentu jim naši zákazníci dávají čím dál větší důvěru. Jejich brusle zatím tvoří jen malé procento prodejů, ale trend je rostoucí.

2. Kvalita vs. cena: Hokejky True patří k nejdražším na trhu, ale jejich technologie výroby v jednom kuse (one-piece) přináší skutečně výrazný rozdíl v konzistenci a pocitu z puku.

3. Zajímavosti: Jako jediní z velkých značek stále vyrábí část produkce v Severní Americe (hlavně prémiové hokejky), což se projevuje na konzistentní kvalitě.

"True je rarita v tom, jak rychle reaguje na zpětnou vazbu od hráčů. Jednou jsem poslal jejich vývojovému týmu připomínky od našich zákazníků k novým bruslím. Za tři týdny mi zavolali zpět s konkrétními úpravami, které implementovali. Tohle by u Bauer nebo CCM bylo nemyslitelné."

Underdog značky, které stojí za pozornost

V našem obchodě mě vždycky baví nabízet i alternativy k mainstreamovým značkám. Některé z nich nabízejí jedinečnou kvalitu nebo specializaci, která může být pro určité typy hráčů naprosto ideální.

Graf:

Švýcarská značka specializující se na brusle. Jejich modely pro brankáře patří k absolutní světové špičce a používá je řada NHL gólmanů, přestože oficiálně mají na bruslích jiné značky (tzv. "přestříkané" brusle). Pro hráče dělají brusle s unikátním tvarem boty, který sedí zejména těm, kteří mají vyšší nárt.

Brian's:

Specializovaná značka na brankářské vybavení. Z mého pohledu mají nejlepší brankářské lapačky a vyrážečky na trhu. Jejich systém customizace BYOP (Build Your Own Pads) navíc umožňuje brankářům vytvořit si vybavení přesně podle svých preferencí za cenu, která je často nižší než top modely mainstreamových značek.

Verbero:

Malá, ale dynamicky rostoucí značka. Jejich hokejky Cypress nabízejí možnost vyměnitelných čepelí, což může být výrazná úspora pro hráče, kteří často lámou hokejky. Kvalita zpracování je překvapivě dobrá na značku, která je na trhu teprve pár let.

"Nejprodávanější brankářské betony v našem obchodě nejsou od CCM ani Baueru, ale od Brian's. Když se brankáři ptám proč, většina odpovídá, že jsou lehčí a lépe se v nich pohybuje. Paradoxně, mnoho profíků, kteří mají smlouvy s velkými značkami, si nechává tajně dělat vybavení od Brian's a pak ho přestříkávají, aby vypadalo jako od jejich sponzora."

Marketing vs. realita - co vám značky neřeknou

Jako majitel hokejového obchodu vidím obě strany marketingu - co tvrdí značky a co je skutečná realita. Tady jsou některé z největších mýtů, které šíří marketingová oddělení hokejových značek:

1. "Každý rok revoluční technologie"

Realita: Za 17 let v branži jsem viděl možná tři skutečně revoluční technologie. Většina každoročních "inovací" jsou kosmetické změny nebo drobná vylepšení, která mají ospravedlnit vyšší cenu. Rozdíl mezi loňským a letošním top modelem je často zanedbatelný, zatímco cenový rozdíl může být 20-30%.

2. "Profesionálové používají stejné vybavení, které prodáváme"

Realita: Velké procento profesionálů používá speciálně upravené vybavení, které se v běžném prodeji vůbec nevyskytuje. Přibližně 60% hokejistů v NHL používá hokejky, které mají jiné vlastnosti než "stejné" maloobchodní modely. A jak jsem už zmínil, přestříkávání vybavení je běžnou praxí.

3. "Náš nejdražší model je vždy nejlepší volba"

Realita: Pro většinu amatérských hráčů je top model často nevhodný. Nejdražší brusle jsou obvykle nejtvrdší, což vyžaduje určitou hmotnost a techniku, aby fungovaly správně. Pro 75kg amatéra může být model ze střední cenové kategorie nejen levnější, ale i vhodnější.

"Jednou přišel do obchodu 16letý kluk s tátou, který mu chtěl koupit nejdražší hokejku na trhu. Kluk vážil asi 65 kilo a jeho technika střelby byla, řekněme, v rozvoji. Strávil jsem 20 minut vysvětlováním, že hokejka za 8 tisíc s flexem 85 mu vůbec nepomůže. Nakonec odešli s hokejkou z nižší řady s flexem 65 za poloviční cenu - a za měsíc se vrátili poděkovat, že klukovi střelba konečně jde."

Jak hráči skutečně vybírají vybavení

Po letech pozorování tisíců zákazníků jsem identifikoval několik typických vzorců chování při výběru hokejového vybavení:

1. "Značkoví loajalisté" - Přibližně 30% zákazníků je věrných jedné značce bez ohledu na aktuální kvalitu produktů nebo lepší nabídky konkurence. Nejčastěji jde o věrnost značkám Bauer a CCM.

2. "Honci za slevami" - Asi 25% zákazníků přichází primárně s cílem koupit "nejlepší slevu". Tito zákazníci často nakupují v závěru sezóny, kdy ceny klesají až o 40%.

3. "Kopirovači profesionálů" - Zhruba 20% zákazníků chce přesně to, co používá jejich oblíbený hráč NHL. Zajímavé je, že tento trend je nejsilnější u juniorů ve věku 13-17 let.

4. "Pragmatici" - Přibližně 15% zákazníků se rozhoduje primárně podle poměru cena/výkon a nebojí se zkoušet i méně známé značky.

5. "Experti" - Zbývajících 10% jsou zákazníci, kteří přicházejí velmi dobře informovaní, znají parametry, technologie a přesně vědí, co hledají.

"Před Vánoci k nám přišel děda koupit hokejku pro vnuka. Měl vystřižený obrázek z katalogu - hokejka, kterou používá nějaký hráč NHL. Když jsem mu vysvětlil, že ta konkrétní hokejka stojí 7 tisíc, byl v šoku. Nakonec jsme našli vizuálně podobnou hokejku z nižší řady za přijatelnější cenu. Jeho komentář: 'Vždyť vypadá úplně stejně!' A měl pravdu - pro jeho vnuka to byla stejně dobrá volba."

Sezónní cykly a kdy nakupovat

Jako provozovatel obchodu vám můžu dát unikátní pohled na to, kdy je nejlepší čas nakupovat hokejové vybavení:

1. Březen-duben: Nejlepší slevy na zimní kolekci (až 40-50%). Ideální doba pro nákup bruslí a hokejek, pokud vám nevadí loňský model.

2. Květen-červen: Uvedení nových kolekcí. Ceny jsou nejvyšší, ale máte jistotu dostupnosti všech velikostí a modelů.

3. Září: Druhá vlna slev před sezónou (15-25%). Dobrý kompromis mezi dostupností a cenou.

4. Leden: Povánoční výprodeje (20-30%). Dobrá doba na nákup doplňků a chráničů.

Z pohledu obchodníka je také zajímavé sledovat trendy v prodejích jednotlivých kategorií vybavení:

- Hokejky se obměňují nejčastěji - průměrný amatérský hráč kupuje 2-3 hokejky ročně

- Brusle mají životnost typicky 2-3 roky u aktivních hráčů

- Chrániče vydrží nejdéle - často 4-5 let, pokud nedojde k mechanickému poškození

"Naše marže na hokejkách jsou paradoxně nejnižší ze všeho vybavení - kolem 15-20%. Na bruslích máme 25-30%, na chráničích to může být až 40%. Proto vás prodavači v hokejových obchodech často přesvědčují ke koupi kompletního setu chráničů, ale u hokejek nijak zvlášť netlačí na pilu."

Trendy a budoucnost hokejového vybavení

Díky kontaktům s distributory a výrobci mám určitý vhled do toho, kam se bude vývoj hokejového vybavení ubírat v nejbližších letech:

1. Personalizace a přizpůsobení - Trend, který začal u brankářského vybavení, se rozšiřuje i na hráčské hokejky a brusle. Očekávám, že během 2-3 let budou dostupné "semi-custom" brusle i pro běžné zákazníky.

2. Chytré vybavení s integrovanými senzory - První pokusy už vidíme u hokejek (sensory pro měření rychlosti střely) a bruslí (analýza skluzu a odrazu). Tohle bude obrovský trend v příští dekádě.

3. Ekologické materiály - Výrobci začínají experimentovat s udržitelnými a recyklovatelnými materiály, zejména u chráničů a tašek.

4. Konsolidace trhu - Očekávám, že některé menší značky budou pohlceny většími hráči. Bauer a CCM budou pravděpodobně agresivně expandovat akvizicemi.

"Nedávno jsem byl na uzavřené prezentaci jednoho velkého výrobce, kde ukazovali prototyp bruslí s integrovaným systémem měření tlaku v různých částech chodidla. Data se přenášela do telefonu, kde trenér mohl analyzovat techniku bruslení. To je směr, kterým se hokejové vybavení vydává - propojení hardwaru a softwaru."

Rady pro různé typy hokejistů

Na základě tisíců interakcí se zákazníky jsem sestavil několik obecných doporučení pro různé typy hráčů:

Pro začátečníky a rekreační hráče:

- Brusle: Měkčí boty (15-25K tuhost), ideálně termotvarovatelné. Značky: CCM Ribcor, Bauer Supreme (nižší řady), Warrior Alpha

- Hokejky: Nižší flex (váha v kg ÷ 2), jednodušší zahnutí. Značky: CCM Ribcor, Bauer Vapor (nižší řady), Warrior Covert

- Chrániče: Důraz na pohodlí, ne na minimální hmotnost. Dobré střední modely od jakékoliv značky.

Pro pokročilé amatéry:

- Brusle: Středně tuhé boty (30-60K tuhost), vždy termotvarovatelné, ideálně s vyměnitelnou nožovou částí. Značky: Bauer Vapor/Supreme, CCM Jetspeed, True TF7/TF9

- Hokejky: Flex odpovídající technice a síle, specializovanější zahnutí. Značky: Warrior Alpha, CCM Trigger/Ribcor, True A/AX

- Chrániče: Lehčí modely s dobrou ochranou, kompromis hmotnost/ochrana. Střední až vyšší modely od hlavních značek.

Pro juniory a rostoucí hráče:

- Brusle: Modely s možností prodloužení (Bauer má systém prodloužení o 1 velikost). Neplaťte za nejdražší modely, ze kterých vyrostou.

- Hokejky: O 10-15 cm delší s možností zkrácení v budoucnu. Nižší flex, než by odpovídalo váze (aby ji dokázali ohnout).

- Chrániče: Raději o velikost větší s možností "dorůstání". Kvalita je důležitější než u dospělých (prevence zranění).

"Nejčastější chyba, kterou vidím u rodičů kupujících vybavení dětem, je snaha ušetřit na bruslích a rukavicích, ale zároveň koupě drahé hokejky. Pokud máte omezený rozpočet, investujte do kvalitních bruslí a rukavic - v nich dítě tráví 100% času na ledě. Drahá hokejka začátečníkovi či juniorovi obvykle nepřinese žádnou výhodu."

Závěrem - co jsem se naučil za 17 let v oboru

Po téměř dvou dekádách prodeje hokejového vybavení bych své nejdůležitější postřehy shrnul takto:

1. Nejdražší neznamená nejlepší - Pro každého hráče existuje optimální vybavení, které často není to nejdražší na trhu.

2. Loajalita ke značce může být kontraproduktivní - Každá značka má silné a slabé produkty. Být otevřený různým značkám často vede k lepšímu vybavení.

3. Rozdíl mezi středními a top modely je často minimální - Za posledních 5000 Kč kupujete spíše marketingový příběh než výrazně lepší produkt.

4. Správný výběr je důležitější než značka - Brusle, které perfektně sedí, vám dají lepší výkon než dražší model, který vám nesedí.

5. Investujte tam, kde to má smysl - Brusle a hokejka mají největší vliv na výkon. Zde se vyplatí investovat do kvality.

"Po těch letech v oboru mám jednu zkušenost, která překvapí mnoho zákazníků. Ti nejlepší hráči, kteří ke mně chodí nakupovat, jsou často nejpragmatičtější. Nezajímají je značky nebo efektní design, ale funkčnost. Naopak, začátečníci jsou často posedlí koupit si přesně to, co má jejich hokejový idol. A tak to chodí - čím lepší hráč, tím pragmatičtější přístup."

Hokej je nádherný sport, ale může být finančně náročný. Snad vám můj pohled a rady pomohou udělat chytřejší rozhodnutí při výběru vybavení, ať už jste začátečník nebo zkušený hráč. Protože na konci dne je nejdůležitější, aby vám vybavení pomáhalo užívat si hru - a nezruinovalo vaši peněženku.

Publikováno: 22. 04. 2025

Kategorie: Ostatní